MENU
dinsdag 26 december geopend!

Slaaptips

Een goede nachtrust is van groot belang voor ons welzijn. In de slaap herstellen lichaam en geest zich van de mentale en fysieke inspanningen die overdag plaats gevonden hebben. Uiteraard spelen de keuze van het juiste bed en het creëren van een aangenaam bedklimaat een belangrijke rol in de kwaliteit van de slaap. Wij geven u graag een aantal tips die kunnen bijdragen aan een goede nachtrust en de juiste bedkeuze.

1. Bereidt u voor op het slapen gaan
Eet niet zwaar, en gebruik geen of slechts beperkt opwekkende dranken. Probeer te ontspannen voor u gaat slapen. Neem afstand van uw dagelijkse beslommeringen, en vermijdt zware fysieke inspanning. Yoga en ademhalingsoefeningen kunnen behulpzaam zijn.

2. Zorg voor een prettig bedklimaat
Lucht uw bed en matras elke dag door de lakens of het dekbed open te leggen na het opstaan. Kies voor een goed ventilerende bedbodem, zodat uw matras ook tijdens de slaap goed kan ademen. Let ook op de slaapkamertemperatuur: 18 graden wordt meestal als optimaal ervaren.

3. Volg uw eigen ritme
De behoefte aan slaap is niet voor iedereen gelijk. Wel is men van 1 ding zeker: het is beter om kort en goed te slapen dan lang en matig. Luister dus naar uw biologische klok.

4. Kies een goed slaapsysteem
Een goed slaapsysteem zorgt voor een gelijkmatige ondersteuning van uw lichaam, zodat uw wervelkolom recht ligt en uw spieren zich goed kunnen ontspannen. Comfortzones in de matras (ter hoogte van schouders en heupen) zijn hierbij behulpzaam. Een goede bedbodem is duurzaam en biedt voldoende aanpassingsvermogen en ventilatie. Matras en bodem bepalen samen de mate van comfort.

5. Geef uw voorkeuren duidelijk aan
De keuze voor een slaapsysteem hangt samen met een aantal persoonlijke factoren zoals lengte, gewicht en leeftijd. Maar ook de mate waarin u transpireert kan een rol spelen. Daarnaast is uw eigen voorkeur van belang. Bespreek daarom uw wensen en voorkeuren, zodat de verkoper u met een gericht advies kan helpen. En niet te vergeten: neem de tijd om te gaan proefliggen in de winkel.

6. Geef uzelf de ruimte
Hoe groter het bed, des te beter u slaapt. Een prettige breedtemaat voor een 1-persoons bed is 90 cm. Voor een 2-persoons bed is dit minimaal 160 cm. Het bed moet bij voorkeur 20 cm langer zijn dan uw eigen lichaamslengte. Let ook op de hoogte van het bed: in een hoger bed kunt u gemakkelijker in- en uitstappen.

7. Een verstelbare bodem geeft extra comfort
Een bed is meer dan alleen een plek om te slapen. TV kijken, lezen, ontbijten of even uitrusten. Een elektrisch verstelbaar bed brengt u met een druk of de knop naar de gewenste zit- of relaxstand. Ook tijdens de slaap kan een verstelbare bodem prettig zijn. De bloedcirculatie in de benen kan worden bevorderd als u het voeteneind licht omhoog zet.

Welterusten!